5/05/2015

בריוש תורכי

בס"ד
בריוש טורקי עם אבקת סוכר מעל



נתקלתי בבלוג ממש מדהים עם הרבה מתכונים שמיד שמרתי לי במועדפים. אחד מאותם מתכונים היה מתכון לבריוש. הבלוג הזה כולו כתוב בצרפתית וחוץ מכמה מילים בסיסיות והמשפט המוכר "פר לה וו פרנסה?" אין לי מושג בצרפתית ולא הבנתי מה כתוב במתכון. תירגמתי בגוגל ואיכשהו ברוך השם הסתדרתי.


הבריוש הזה אינו באמת תורכי, הקשר שלו לתורכיה הוא מכמה סיבות:
1. איסה, בעלת הבלוג הצרפתי, קראה למתכון שלה "בריוש בולדוק". בולדוק- Bulduk זה גם מקום בטורקיה וגם מילה טורקית שמשמעה אני מרגיש מוזמן/אני מוצא את זה נחמד/נחמד להיות כאן איתך.
-לאחר שכתבתי את כל הרשומה, גיליתי שאיסה בכלל רשמה Bouldouk שזה מקום בסוריה, אז אין לי מושג אם זה טעות כתיב או שאני פספסתי פה משהו.
2.צורת עיצוב הבריוש הינה כמו עיצוב של מאפה טורקי שנקרא שורגוגאל- Shorgoghal, המורכב משכבות מאפה בטעם זרעי שומר וכורכום.
3. איסה,כתבה שצורת הבריוש שהיא קיבלה, דומה ל"ארובות הפיות" בקפדוקיה, טורקיה- מה זה "ארובות הפיות" אתם שואלים? אז ככה: קפדוקיה היא חבל ארץ במרכז רמת אנטוליה. הנוף של קפדוקיה נוצר פשוט מאוד מהטבע. עם השנים, נוצרו הרים בקרבת קפדוקיה שיצרו שקעים ועמקים באנטוליה. אותם עמקים ושקעים, החלו להתמלא בלבה ושאר חומרים געשיים אחרים מהרי הגעש שבסביבה וזה הפך את האזור לרמה. כתוצאה מהשפעת משקעים, רוחות ועוד, אותם תוצרים געשיים שמילאו את העמקים והשקעים נשחקו ופיסלו תצורות נוף ייחודיות, שחלקן דומות למגדלים צרים וגבוהים המכונות "ארובות הפיות".
הבריוש יצא, לדעתי,  מאוד מוצלח וטעים- במיוחד עם אבקת סוכר.
אני כותבת לכם את המתכון כמו שאני הכנתי אותו, מכיוון שלפעמים היה חסר טיפה מידע במתכון המקורי ולא תמיד היה ברור למה הכוונה במתכון המתורגם.


בריוש תורכי צעד צעד


המרכיבים:
270 גרם קמח
35 גרם סוכר חום (השתמשתי בסוכר החום הדחוס)
5 גרם שמרים יבשים עם מעט מים (בערך כף או 2 כפות מים)
130 מ"ל חלב חמים
50 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות
1 ביצה *
1/4 כפית מלח

למילוי:
30 גרם חמאה מומסת
כף סוכר חום דחוס

אופן ההכנה:
מוסיפים לקערה את הקמח, הסוכר החום והמלח. מוסיפים את השמרים המותססים ומערבבים.
מערבבים בקערה אחרת את החלב החם עם הביצה ושופכים לקערה. מערבבים עם כפית,
וכאשר הבצק כולו גוש אחד, מוסיפים את החמאה וממשיכים ללוש כ-10 דקות.
שמים את הבצק המוכן בקערה עם ניילון נצמד ומניחים להתפחה של כשעה במקום חם או עד שהבצק מכפיל את נפחו.

לאחר התפיחה, מחלקים את הבצק ל-4 כדורים. מרדדים כל כדור לעיגול.
מכינים את המילוי ע"י ערבוב החמאה המומסת עם הסוכר ומורחים על שטח של 3 מ-4 העיגולים (מספיק ממש מעט מלית על כל עיגול).
מניחים את העיגולים אחד על השני, כאשר העיגול שלא נמרח הוא העליון. מרדדים למלבן דק וגדול.
עושים חריצים של 3 ס"מ משני הצדדים של המלבן ברוחבו, ולאחר מכן חותכים לרצועות ומגלגלים את הרצועות לצורת שבלול.

מניחים את כל השבלולים בתבנית עגולה, כאשר השבלולים מוצמדים זה לזה.
מברישים את השבלולים (או שופכים עליהם כמו שאני עשיתי) בשאר מילוי החמאה-סוכר.
מניחים אותם להתפחה של 45 דקות. מחממים תנור ל-180 מעלות ואופים כ-30 דקות.
נותנים לבריוש להתקרר ובסוף מפזרים עליו אבקת סוכר (הכי טעים עם האבקת סוכר).

הערות:
*לי אישית הבצק יצא דביק ולכן הוספתי עוד קמח (כמעט כוס שלמה 180 מ"ל). ואני חושבת שאחת הסיבות הייתה שהשתמשתי בביצה L ולא M 0מה שבד"כ מבקשים במתכונים), לכן ממליצה להשתמש בM.
**שימו לב להוסיף קמח בכמות שמספיקה לעבוד עם הבצק. לא צריך שהבצק יהיה קשה, אלא מספיק שהוא לא דביק אחרי כמה נסיונות לישה והבצק מוכן לתפיחה.
***לא הייתה לי תבנית עגולה מספיק קטנה, ולכן נותר מרווח גדול בתוך התבנית שאותו מילאתי בנייר אפייה, על מנת שהשבלולים לא התפחו בצורה לא הכי יפה.
****לאחר שסיימתי את השבלולים, גיליתי שהמילוי חמאה-סוכר התקשה, לכן חיממתי כ-30 שניות במיקרו והמילוי חזר להיות נוזלי.
*****אני חושבת שבמתכון המקורי, מצויין ללוש במיקסר, אך למי שאין, ניתן בהחלט ללוש ידנית. הבצק שבמתכון הנ"ל הוכן בלישה ידנית.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Thank you for commenting!
Really enjoy hearing from you!
תודה על שהגבתם! מאוד שמחה לשמוע מכם!

ניוזלטר Subscribe

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים באימייל

Subscribe to get our updates by email

We use Sendinblue as our marketing platform. By Clicking below to submit this form, you acknowledge that the information you provided will be transferred to Sendinblue for processing in accordance with their terms of use